You are here

Dansk

Læringsaktiviteter i dansk

De mange muligheder ses nedenfor ved at klikke videre til de enkelte forløb

ÅBEN SKOLE TILBUD

  • Læsetanter- og onkler

    Fag og fokusområder:

    Dansk

    Målgruppe:

    Indskolingen 1.-2.kl.

    Kort beskrivelse:

    Læsetanter og –onkler er frivillige borgere, som læser med de yngre børn i kommunen. Det er en social ressource, der giver børnene tid og ro til fordybelse, dialog og koncentration. Konceptet er udarbejdet i et samarbejde mellem Ældre Sagen, kommunen og skolerne i Vallensbæk.

    Formålet med læsetanter/onkler er at skabe positive generationsmøder og gode relationer mellem børn og ældre mennesker. Aktiviteten sikrer børn mulighed for at få læst højt (på dansk) og skaber betydningsfulde højtlæsningsstunder for de yngre klasser.
    Den frivillige læsetante/onkel læser højt i et fast tidsrum, en fast ugedag med en fast klasse. Højtlæsningen foregår i undervisningstiden, men gerne uden for klassen i et andet lokale for at sikre den nødvendige ro omkring læsningen.

    Alle elever i klassen vil på skift få læst højt af læsetanten/onklen. Til hver højtlæsning kan der deltage 4-6 elever. Klasselæreren kan sørge for, at de fire af eleverne er udpeget efter et rotationsprincip, der sikrere alles deltagelse. De resterende 1-2 pladser kan så være øremærket børn, der i perioder har mere brug for højtlæsning end andre efter lærerens vurdering.

    Læringsmål:

    Deres indsats giver børnene gode læseoplevelser og en naturlig pause i (skole)dagen med et givende indhold, der understøtter de fælles mål i danskundervisningen.

    Praktiske oplysninger

    Varighed:

    ½ times varighed

    Booking:

     

    Pris:

    Gratis

    Kontakt:

     

    Adresse:

    Ude på den enkelte skole.

  • Bækkehuset

    Fag og fokusområder:

    Dansk, natur/teknologi. Flere af undervisningsaktiviteterne passer også til faget dansk, idræt, billedkunst og matematik.

    Målgruppe:

    Indskolingen 0.-3.kl.

    Kort beskrivelse:
    Skolerne kan benytte Bækkehuset til undervisning, sociale aktiviteter eller relevante forældrearrangementer, alle hverdage såvel som weekender. Der er mulighed for at være i og omkring Bækkehuset, eller benytte det som udgangspunkt for ture ud i Vallensbæks mose og engarealer. Liste over hvilke undervisningsaktiviteter Bækkehuset tilbyder:

    • Alfabetkimleg
    • De 4 årstider
    • Den store bog om et områdets dyr
    • Der er træ over alt
    • Fantasitur i uderummet
    • Interview med et træ
    • Mariehønen
    • Tæt på mus
    • Følg ræven i naturen
    • Krimiløb i Bækkehuset

    På Bækkehusets hjemmeside, under fanen ’Links’ eller ’Aktiviteter’ kan man få mere information om og blive inspireret til, hvilke undervisningsaktiviteter der kan passe til det læringsmæssige formål besøget har. Der er mulighed for at overnatte med en klasse/gruppe, det kræver dog at man søger om tilladelse hos Beredskabschefen.

    Læringsmål:

    Afhænger valg af undervisningsaktiviteter

    Praktiske oplysninger

    Varighed:

    Valgfrit

    Booking:

    Book besøg via Bækkehusets hjemmeside http://vnat.dk/.

    Pris:

     

    Kontakt:

    For mere information besøg Bækkehusets hjemmeside http://vnat.dk/ eller kontakt Louise Hoffbeck på email: lofr@vallensbaek.dk eller mobil: 51593524

    Adresse:
    Vejlegårdsvej 95, 2625 Vallensbæk

  • National Museet – De nordiske guder

    Fag og fokusområder:

    Dansk, historie og kristendomskundskab.

    Målgruppe:

    Indskoling og mellemtrin 1.-6.kl. Max 30 elever.

    Kort beskrivelse:

    De nordiske guder kendes ikke kun fra sagaerne, men også fra amuletter og billeder på sten, sølv og guld. Vikingernes vigtigste guder bliver præsenteret sammen med de genstande fra vikingetiden, som knytter an til dem. Spor efter troen på Odin, Balder og de andre nordiske guder finder vi allerede i jernalderen herhjemme. Undervisningen er en kombination af mytefortællinger, dialog, hands-on og aktiviteter i udstillingen.

    Læringsmål:

    Undervisningsforløbet aldersdifferentieres og kan tilpasses skolernes fagmål.

    Praktiske oplysninger

    Varighed:

    1 time. Forløbet foregår normalt i tidsrummet 10.15 - 16.45. Undervisning uden for dette tidsrum kan dog arrangeres efter aftale.

    Booking:

    Undervisningen bookes online via link ved det ønskede forløb.

    Pris:

    400 kr. Max 30 elever.

    Kontakt:

    National Museets undervisning, ring mellem mandag – fredag, kl. 10.00-12.00, på tlf.: 4120 6066. Eller søg mere information om undervisningsforløbet på http://natmus.dk/

    Adresse:

    Ny Vestergade 10, 1471 København K.

  • National Museet – Ordsprog for de mindste

    Fag og fokusområder:

    Dansk.

    Målgruppe:

    Indskoling 1.-3.kl. Max 30 elever.

    Kort beskrivelse:

    Med afsæt i Nationalmuseets udstillinger og genstande leger vi med gamle ordsprog og talemåder. I forløbet arbejder vi med, at gøre ordsprogene konkrete og håndgribelige for eleverne. Vi bruger museets genstande til at understøtte og visualisere, at ordsprogene har udgangspunkt i den tid, de opstod i. Hvordan ser en skæppe ud, og hvad betyder det, at komme som rosinen i pølseenden?
    I forløbet taler vi om, at nogle ordsprog kan være svære at forstå, fordi de refererer til ældre begreber, som eleverne ikke nødvendigvis kender, og at ordsprogene udtrykker erfaringer fra bøndernes dagligliv. Vi taler også om, at mange ordsprog stadig anvendes, selvom livet og arbejdet på landet er fremmed for de fleste i dag.
    Gennem gruppearbejde arbejder eleverne selv med et ordsprog, hvor de kæder museets genstande sammen med bøndernes liv og ordsprog, så de lærer at forstå, hvad ordsprogene udtrykker.

    Læringsmål:

    Undervisningsforløbet aldersdifferentieres og kan tilpasses skolernes fagmål.

    Praktiske oplysninger

    Varighed:

    1 time. Forløbet foregår normalt i tidsrummet 10.15 - 16.45. Undervisning uden for dette tidsrum kan dog arrangeres efter aftale.

    Booking:

    Undervisningen bookes online via link ved det ønskede forløb.

    Pris:

    400 kr. Max 30 elever.

    Kontakt:

    National Museets undervisning, ring mellem mandag – fredag, kl. 10.00-12.00, på tlf.: 4120 6066. Eller søg mere information om undervisningsforløbet på http://natmus.dk/

    Adresse:

    Ny Vestergade 10, 1471 København K.

  • National Museet – H.C. Andersen og hans tid

    Fag og fokusområder:

    Dansk, drama og historie

    Målgruppe:

    Indskoling og mellemtrin 3.-6.kl. Max 30 elever.

    Kort beskrivelse:

    Besøg 1800-tallet, og mød den verden, som H.C. Andersen færdedes i og skrev om.
    Eleverne oplever, at mange af H.C. Andersens eventyr handler om genstande fra hans tid – som vi møder i udstillingen. Vi taler om forskel på rig og fattig og om digterens litterære særpræg.

    Læringsmål:

    Undervisningsforløbet aldersdifferentieres og kan tilpasses skolernes fagmål.

    Praktiske oplysninger

    Varighed:

    1 time. Forløbet foregår normalt i tidsrummet 10.15 - 16.45. Undervisning uden for dette tidsrum kan dog arrangeres efter aftale.

    Booking:

    Undervisningen bookes online via link ved det ønskede forløb.

    Pris:

    400 kr. Max 30 elever.

    Kontakt:

    National Museets undervisning, ring mellem mandag – fredag, kl. 10.00-12.00, på tlf.: 4120 6066. Eller søg mere information om undervisningsforløbet på http://natmus.dk/

    Adresse:

    Ny Vestergade 10, 1471 København K.

  • Glyptoteket – Lige i øjet. Når maleriet fortæller

    Fag og fokusområder:

    Dansk og billedkunst.

    Målgruppe:

    Indskoling 0.-3.kl. Max 30 elever.

    Kort beskrivelse:

    Glyptotekets malerier er fulde af gode historier. Vi zoomer ind på lærredets maling, på vilde penselstrøg, på de små fine detaljer og taler om, hvordan malerne bruger farver, linjer og komposition til at skabe fortællinger.
    Vi opmuntrer eleverne til at sætte ord på deres oplevelse af malerierne undervejs.
    Vi undersøger, hvordan Guldaldermalerne bruger helt fine pensler til at skabe deres harmoniske, glatte og detaljerige billeder. Vi taler om, hvordan de tegner og farvelægger, næsten som i en malebog, og ordner verden, så det danske landskab bliver ekstra dejligt at se på. Vi ser også på, hvordan de franske impressionister bruger grove, brede pensler til at få det flade, firkantede lærred til at ligne flimrende sollys, luft og bevægelse. Her er det farveklatter og penselstrøg, som forvandles til fortællinger om yndefulde ballerinaer, brogede landskaber og eftertænksomme stuepiger.

    Læringsmål:

    Billedkunst:
    Eleven kan samtale om egne og andres billeder.
    Eleven kan vurdere billeders anvendelse inden for forskellige kultur- og fagområder.
    Eleven kan kategorisere og har viden om motivkredse.
    Eleven kan samtale om billeders opbygning og indhold.
    Eleven har viden om billedopbygning og enkle fagord og begreber.
    Eleven kan samtale om billeders funktion.
    Eleven kan aflæse centrale informationer i billeder.
    Eleven kan kategorisere ud fra centrale perioder.
    Eleven har viden om stilarter og formsprog.
    Eleven kan genrebestemme billeder.
    Eleven kan analysere balance og rytme i billeder.
    Eleven kan analysere farvers virkning i billeder.
    Eleven har viden om farvers betydning i en kulturel kontekst.
    Eleven kan analysere synsvinklers betydning i billeder.
    Eleven har viden om fugle-, frø- og normalperspektiv.
    Eleven kan analysere billeders funktion i en given kontekst.
    Eleven kan vælge mellem forskellige optikker i billedanalysen.

    Dansk:
    Eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster.
    Eleven kan lege med sprog, billeder og fortælling.
    Eleven har viden om enkel, poetisk sprogbrug og billeder.
    Eleven har viden om enkle sproglige, lydlige og billedlige elementer.
    Eleven kan udpege centrale elementer.
    Eleven har viden om tema, genre, forløb og personskildring.
    Eleven kan finde hovedindhold.
    Eleven kan deltage i en enkel fortolkning.
    Eleven kan tale om tekstens temaer.
    Eleven kan udtrykke egen opfattelse af teksten.
    Eleven kan sætte teksten i relation til eget liv.
    Eleven har viden om måder at sammenligne tekster med egne oplevelser.
    Eleven kan sætte tekster i relation til andres liv.
    Eleven har viden om måder at sammenligne tekster med andres liv.

    Praktiske oplysninger

    Varighed:

    45-60 min.

    Booking:

    Ring på 3341 8118 mellem kl. 14-16 eller send mail til omvisning@glyptoteket.dk
    Omvisninger skal bestilles senest 14 dage i forvejen.

    Pris:

    500 kr. Max 30 elever.

    Kontakt:

    Glyptotekets hjemmeside http://www.glyptoteket.dk/ for mere information om undervisningsforløbet.

    Adresse:

    Dantes Plads 7, 1556 København

  • Middelalderløb

    Fag og fokusområder:

    Dansk, historie, madkundskab og idræt.

    Målgruppe:

    Indskoling og mellemtrin 3.-5.kl.

    Kort beskrivelse:

    Eleverne ankommer kl. 9.00 og iklædes middelaldertøj. Efter en kort præsentation og rundvisning i Middelalderlandsbyen, samles hele klassen i Salshuset, hvor de informeres om dagens program og inddeles i de pædagogiske grupper, som læreren har bestemt hjemmefra. Hver gruppe får tildelt et skjold, en plads i Salshuset og et navn. Der oplæses en novelle fra Middelalderen, der fortæller om nogen af de opgaver, som eleverne senere udsættes for.
    Efter oplæsningen starter middelalderstjerneløbet - der i korte træk går ud på, at hver gruppe løser opgaven ved de fire poster – og tildeles en belønning - råvarer til den senere tilberedning af gruppens mad - hvis opgaven løses tilfredsstillende.
    Disse råvarer bringes efter endt opgaveløsning tilbage til Salshuset, på pladsen ved skjoldet, hvorefter næste post og opgave udleveres. Eleverne finder vej til posterne via kort og farvede ruter. Når alle poster er nået og opgaverne løst mødes gruppen igen i Salshuset og begynder tilberedningen af maden.
    Efter maden evalueres dagen kort og forløbet er slut. Eleverne deles i grupper af minimum 5 personer af læreren i forvejen – og helst i grupper og sammensætninger, som ikke er ”normale” i hverdagen – men også helst harmoniske grupper, der trods alt kan fungere – selvom man ikke er sammen med sin bedste kammerat!

    Læringsmål:

    Ideen er at give eleverne et indblik i livet i Middelalderen, samt via et opgaveløb med motion og samarbejdsøvelser at skabe sammenhold og fællesfølelse i klassen.

    Praktiske oplysninger

    Varighed:

    Ca. 2 time.

    Booking:
    Middelalderlandsbyen tilbyder forløb af flere dages varighed samt lejrskoler. Kontakt via tlf.:4017 8707

    Pris:

    Ring på tlf.: 4017 8707 og hør nærmere om muligheder og pris.

    Kontakt:

    Læs mere om undervisningsforløbet på hjemmesiden: http://www.middelalderlandsbyen.dk/

    Adresse:

    Middelalderlandsbyen, Nybovej 11, 2605 Brøndby.

Kontakt

Sidst opdateret 24.11.2016